نوشته‌های بی‌خواننده

یادداشت‌های روزمره‌ی ما، بدون هیچ قید خاصی

خالکوبی!

with 25 comments

شیراز - آبان 86 149

دارم بانک داده‌ای از یادگاری‌های حک شده روی در و دیوار تخت جمشید درست می‌کنم.

کسی می‌داند خالکوبی روی بازوی این شیر به چه زبانی است و چه نوشته؟

عکس بزرگتر:

شیراز - آبان 86 149 - Copy

 

پی‌نوشت: با راهنمایی دوستان متوجه شدم نوشته به خط ارمنی است و خوانده می‌شود: Giulpasar. ظاهرا این گیول‌پاسار یک جور اسم خانوادگی است. (از جستجوی گوگل اینطور حدس می‌زنم)

ممنونم از همه دوستانی که کامنت گذاشتند، خصوصا x، موجو، آرلن و کارو.

پ.ن.2: پی‌کو‌لو در وبلاگش کتابی را معرفی کرده از جان سیمپسون که یادگاری‌های روی دروازه ملل و کاخ داریوش را فهرست می‌کند. همه‌ی یادگاری‌ها را بجز یادگاری‌های فارسی، عربی، عبری و ارمنی: واندال‌هاي پرسه‌پوليس

پ.ن.3: همچنین نگاه کنید به نوشته‌ی لوکادیوم با عنوان: دیپلمات آلمانی که در تخت جمشید جاودانه شد

Written by علی گنجه ای

اوت 2, 2008 در 9:18 ق.ظ.

نوشته شده در از شیراز

25 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. به زبان بی فرهنگی و نوشته :من نمی دانم که هستم پس من نیستم . امضا […] جاهل آلزایمر تخریب فرهنگ .

    دینا

    اوت 2, 2008 at 10:47 ق.ظ.

  2. سلام
    اومدم بگم من نمي دونم چي نوشته . رو من حساب نكن و به اميد من نشين 😉

    ابراهيم

    اوت 3, 2008 at 6:42 ق.ظ.

  3. نوشته : « من ساسم ، سلام . »

    سورملینا

    اوت 3, 2008 at 8:39 ق.ظ.

  4. سلام – در ارتفاعات تخت سلیمان منطقه ای هست به نام سیاه سنگ ها – که رنگ سنگ ها در این منطقه سیاه است – برف روی سیاهی و در اثر انعکاس نور به این رنگ در آمده است .

    دینا

    اوت 3, 2008 at 9:49 ق.ظ.

  5. فكر مي كنم عبري باشه

    پرانتز

    اوت 3, 2008 at 9:49 ق.ظ.

  6. 1.به نظر با بی دقتی حک شده!احتمالا طرف خودش همین طوری(بدون دستور حاکم یا. . .)این کارو کرده
    2.به قیافش میخوره که خیلی دیرتر از خود بنای اصلی ایجاد شده باشه!
    (می دونم؛من یه نابغم!!اینارم خودم تنهایی فهمیدم:)

    داود

    اوت 4, 2008 at 6:09 ق.ظ.

  7. neveshte: salam man adallam

    farid

    اوت 4, 2008 at 8:39 ق.ظ.

  8. این به زبان ارمنی هستش. نوشته گیولباسار . شاید همون گل پسر بوده منظورش 😀


    جدا؟ ارمنیه؟

    x

    اوت 4, 2008 at 8:51 ق.ظ.

  9. بله نوشته گل پسر (البته با لهجه ترکی و ارمنی قاطی کرده شده گیول پاسار!)
    خاک بر سر این گل پسر

    موجو

    اوت 4, 2008 at 9:14 ق.ظ.

  10. عبري ديگه!!


    نه، فکر نمیکنم عبری باشه

    golnoush

    اوت 4, 2008 at 9:18 ق.ظ.

  11. salam in khate armani e manam tayid mikonam neveshte GULBASAR ama ma’ni daghighi nemishe azash daryaft kard joz haman golpesari ke goftan .


    ممنون آرلن جان

    arlen

    اوت 4, 2008 at 9:19 ق.ظ.

  12. سلام
    این مطمنا به زبان ارمنیه! متاسفانه من معنیش رو نمیدونم ولی تو این موندم که اون بی شعوری که این کار رو کرده چطور هیچ کسی بهش گیر نداده! برا این کنده کاری کلی وقت نیاز داشته تازه این نقش شیر جایه که خیلی تو دیده! تو این مدت طرف میتونسته کل اثر رو از بین ببره! پس نگهبانا کدوم گوری بودند! جدا خیلی مسخره هستش!


    نه، خیلی تو دید نیست. از این نقش شیر و گاو چندین تا توی جاهای مختلف تخت جمشید هست و این یکی اتفاقا یه جاییه که خیلی تو دید نیست.
    خود نوشته هم فکر نمیکنم خیلی تازه باشه. از این یادگاریا خیلی توی تخت جمشید هست که معمولا توسط جهانگردای خارجی قرن 18 و 19 و اوایل 20 کنده شده. اون موقع هم تخت جمشید کویت بوده و نگهبان نداشته

    M

    اوت 4, 2008 at 9:29 ق.ظ.

  13. ba salam
    bale motasefane be zabane armaniye(motasefane goftam chon manam armani hastam ) , mesle baghiyeye doostan manisho nemidunam , Golpesar ya Golbe sar !!!


    ممنون کارو جان.
    ایده «گل به سر» خیلی جالب بود! طرف فکر میکرده داره یه گلی به سر خودش یا اون شیره میزنه!

    KAro

    اوت 4, 2008 at 9:58 ق.ظ.

  14. به زبان ارمنی هستش

    شیخ الشیوخ

    اوت 4, 2008 at 10:21 ق.ظ.

  15. اصلاً ممکنه با کمک نگهبانان باشه. بی اهمیتی و سهل انگاری نگهبانان ، خودش یه جور کمک به مجرم محسوب می شه ! مگه نه ؟؟!!
    باید ماها رو نگهبان اینجور جاها کنند. اینقدر مواظبیم که کسی به جایی خط نندازه و خراب کاری نکنه که یه روز به خودمون هم مشکوک می شیم و خودمون رو می کشیم !!!
    ( عجب پایان درام انگیزی !!! اینم عاقبت ایران دوستی ! )


    گفتم که، احتمالا نوشته قدیمی تر از این حرفا باشه. پیش از اینکه تخت جمشید اکتشاف علمی بشه و به عنوان اثر باستانی ازش محافظت بشه، اتفاقای خیلی ناگوارتری اونجا افتاده که یه یادگاری در مقابلشون چیزی به حساب نمیاد

    سورملینا

    اوت 4, 2008 at 10:21 ق.ظ.

  16. شاید کار آدم فضایی ها بوده 🙂
    احتمالا نوشته : امدیم، نبودید رفتیم

    عمو هوشنگ

    اوت 5, 2008 at 7:14 ق.ظ.

  17. جالب بود.:)

    jarchy

    اوت 5, 2008 at 11:43 ق.ظ.

  18. man kheyli dir residam, sharmande komake digeyii nemitoonam behetoon bokonam 😀
    Ali agha ye soal?
    in laptape man ba farsi moshkel dare, man ye pack farsi ham install kardam vali vase jahayii mese inja aslan farsi nemishe. aslan control alt kar nemikone vase change kardane font. mishe be man begid chi kar mitoonam anjam bedam? mamnoonetoon misham. salame mano be fateme khanoom beresoonid 🙂

    princess

    اوت 5, 2008 at 1:53 ب.ظ.

  19. سلام
    جان سيمپسون اين واندال‌ها را فهرست كرده است. آمارشان را اينجا ببينيد:
    http://pastoo.blogspot.com/2007/08/blog-post.html


    دمت گرم!
    چقدر دنبال این میگشتم 😀

    پي‌كولو

    اوت 5, 2008 at 4:54 ب.ظ.

  20. درود

    این مطلبی رو شما علی جون نوشتید، بنده به چشمم در چندین سال پیش دیدم.
    البته نه در تخت جمشید؛ که در میدان امام حسین( ستاد خودمون) اتفاق افتاد.
    سعی میکنم ازش نگارشی در وبلاگم بنویسم…
    ــــــــــــــــــ
    زیاد به ارمنی و عبری و این جنگولک بازی ها وارد نیستم با اینکه دوستان ارمنی زیادی دارم.

    پیروز باشید…

    شهرام

    اوت 7, 2008 at 3:18 ب.ظ.

  21. دوست من سلام….در حدود یک سال پیش بچه های هنر مند مرودشت مجموعه ای از این یادگاری ها!!!!!جمع کردند….خاطرم نیست که چاپ شد یا نه …اگر گذارم انجاها افتاد میپرسم و کامنت می گذارم برایتان/اما خودم در نگاه هایی که این سالها کردم توی سفرها به تخت جمشید از حدود بیست زبان کتیبه یادگار!!! دیدم…که خدا همه شان بیامرزد و بکشد!حتا یکی با خط نستعلیق فصیح!!نوشته بود کتب :علی ابن حسین مرودشتی/ که من به همین خاطر پدر دوستان مرودشتی اعم از شاعر و غیر شاعر را ….که شما عوض حفاظت جد و ابادتان خراب کار بودن!!!بهر صورت ممنون از دغدغه قشنگ و زیبایت…یا عشق

    امیر مرزبان

    اوت 10, 2008 at 11:34 ب.ظ.

  22. راستی اون کتیبه ی نسخ و تعلیق علی ابن حسین مرودشتی تاریخ 1058 هجری قمری داشت!!!!!!!!!!!!!یا عشق

    امیر مرزبان

    اوت 10, 2008 at 11:35 ب.ظ.

  23. یادمه چند تایی هم از سیاحان معروف و یکی دوتا باستان شناس و بیشتر از افسرای انگلیسی و فرانسوی از سرتیپ تا ستوان بود…چن تا از مهم تریناش تو دروازه ی ملل کنده شده…یادمه به تاریخ حدود 1810 تا 1821/توی کاخ تچر هم بودکمتر البته …….بگذریم…باز دلمون به درد اومد…یا عشق

    امیر مرزبان

    اوت 10, 2008 at 11:38 ب.ظ.

  24. سلام علي آقا
    ميدونم حرفي كه ميخوام بگم يك كم بي ربطه اما من به شدت چشم انتظار ما بقي خود آموز خط ميخي شما هستم. تقصير خودتونه كه اينقدر خوب درس دادين و من حسابي علاقمند شدم.


    ممنون از لطفت امیر جان
    حق با شماست من خیلی تاخیر داشته ام.
    یه هفته است که دوباره شروع کرده ام و دارم درس چهاردهم رو مینویسم.
    امیدوارم اواسط هفته آینده درس چهاردهم رو منتشر کنم و به تدریج بقیه رو

    امير

    اوت 13, 2008 at 8:23 ق.ظ.

  25. سلام آقای گنجه ای، متاسفانه نه فقط فرهنگ ما برای تخریب آثار باستانی خراب شده بلکه تمام جهان و فرهنگ ها و ملل به آثار باستانی بی توجه شده اند.

    irbank

    اوت 18, 2008 at 12:09 ب.ظ.


پاسخی بگذارید

